Posted on Jätä kommentti

Treenaaminen kesällä

Treenaaminen kesällä

Treenaamisen jatkaminen kesällä voi tuntua lähes mahdottomalta. Lomalla haluamme olla vapaalla, ja jotakin hauskaa tapahtuu aina juuri silloin, kun olet ajatellut treenata. Seuraavassa on muutamia vinkkejä siihen, miten voit jatkaa aktiivista elämää myös kesällä.

Kesä on monille meistä erityistä aikaa ja odotukset ovat usein korkealla. Haluamme tehdä paljon hauskoja asioita, levätä, syödä ja juoda hyvin, uida, ottaa aurinkoa, nauttia, lukea kirjoja ja grillata. Lista on pitkä. Treenaaminen on mukana vain harvan listalla. Se on harmi, sillä voimme parhaiten, kun liikumme ja käytämme kehoamme. Treenaamisen ei tarvitse tarkoittaa tiukkoja intervalliharjoituksia tai maksiminostoja kuntosalilla. Voit tehdä paljon asioita, jotka pitävät kehosi kunnossa ja joihin ei sitä paitsi vaadita kovin paljon.

Kaikki treenaamisen tuomat hyödyt eivät katoa

Saatat ajatella, että jos et treenaa kesällä, kaikki siihen asti tehty treeni menee hukkaan. Se riippuu hieman siitä, mitä tarkoitat kesällä. Sinulla ei ole mitään syytä lopettaa treenaamista koko kesäksi. Jos sen sijaan pidät taukoa treenaamisessa kesäloman ajan, jonka pituus vaihtelee ehkä kolmesta kuuteen viikkoon, tilanne on toinen.

Kunto on vähän niin kuin tuoretuote: jos et harjoita peruskuntoa kuuteen viikkoon, sillä on vaikutusta, mutta treeni ei kuitenkaan ole missään nimessä ollut turhaa. Voima sen sijaan ei katoa. Lihasmuisti on pitkä, joten lihasvoima säilyy peruskuntoa pidempään.

Tavoite

Yleisesti ottaen kuntosi ei kärsi, jos pidät muutaman viikon vapaata tavallisista aktiviteeteistasi. Kunhan et pelkästään makaa paikallasi aurinkotuolissa kuuden viikon ajan. Siinä tapauksessa liikunnan jatkaminen loman jälkeen voi olla hieman haastavaa. Jos sen sijaan liikut ja elät tavallista elämää kesällä, et huomaa suurtakaan eroa. Myös vapaalla on mahdollista liikkua sopivalla tavalla. Erityisesti, jos sinulla on tavoite. Niin pidät helpommin yllä motivaatiota, vaikka hylkäisitkin tavalliset rutiinit.

 

Seitsemän vinkkiä treenimotivaation ylläpitämiseen lomalla

1. Aseta kohtuulliset tavoitteet
Aseta loman ajan treenaamisellesi tavoite, joka ei kuitenkaan ole liian suuri. Älä suunnittele treenaavasi joka päivä, sillä silloin et ehkä jaksa. Haluat ehkä tehdä kävelylenkin rannalla kolme kertaa viikossa, käydä juoksulenkillä lauantaiaamuisin ennen muun perheen heräämistä tai pelata lasten kanssa jalkapalloa iltaisin. Sinä päätät!

2. Hyödynnä sitä, mitä on käytettävissä
Mitä sinulla on käytettävissäsi lomalla? Onko käytössäsi puutarha? Hyödynnä sitä! Hyppele, kiipeile puussa tai seiso käsillä. Asutko hotellissa, jossa on kuntosali? Käy nostamassa painoja. Lomailetko rannalla? Käy juoksemassa rantahiekassa. Onko lähelläsi leikkipuisto? Roiku tangoissa ja naruissa.

3. Laske vaatimustasoa
Sinun ei tarvitse treenata täydellisesti loman aikana. Ajattele sen sijaan, että teet jotakin, jotta kehosi pysyy kunnossa. On tärkeämpää, että treeni tulee tehdyksi, kuin että se on tavallisen treenisi mukainen.

4. Kehonpainoharjoittelu
Keho on väline, joka sinulla on aika mukanasi. Sen avulla pääset jo pitkälle! Kyykyt, punnerrukset, hypyt, askelkyykyt, ojentajapunnerrukset ja istumaannousut ovat harjoituksia, jotka ovat käteviä lomalla eivätkä vie tilaa matkalaukussa. Jos nämä harjoitukset tuntuvat liian helpoilta, tee punnerruksia jalat nostettuna penkille tai kyykkyjä perunasäkki sylissä.

5. Tee hyppyjä
Hypyt ovat erinomaista treeniä ja niitä voi vaihdella loputtomiin. Voit hyppiä eteenpäin, taaksepäin, sivulle tai ylämäkeen tai tehdä yhdistelmähyppyjä, kuten burpeita. Hypyt harjoittavat sekä voimaa että kestävyyttä.

6. Arkiliikunta
Lisää muutamia treenikertoja arkeesi. Oletko lähdössä kävelylle? Mene tien sijaan rannalle, niin sekä jalat että nilkat saavat treeniä. Rakennatko hiekkalinnoja lasten kanssa? Tee syviä kyykkyjä, niin treenaat sekä voimaa että liikkuvuutta.

7. Treenaa muiden kanssa
Vietätkö lomaa perheen, kumppanin tai ystävien kanssa? Varatkaa aikaa yhteiseen liikuntaan ja tehkää treenaamisesta hauskaa. Pelatkaa polttopalloa, jalkapalloa tai rantatennistä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *