Ennen juoksukenkien ostamista on tärkeää miettiä, kuinka paljon ja millaisessa maastossa kenkiä tullaan käyttämään. Kenkien valinta riippuu siitä, oletko aloittamassa juoksemisen uudelleen muutaman vuoden tauon jälkeen, aiotko juosta intervalliharjoituksia asfaltilla vai lähteä juoksemaan metsäpoluille.

Päämääränä on kuitenkin löytää joustavat juoksukengät, jotka istuvat hyvin, sopivat askellukseen ja joissa on hieman tilaa kärjessä. Koska jalkaterä turpoaa tilapäisesti hieman juoksulenkin aikana, liian tiukasti istuvat kengät voivat olla epämukavat.

Kengät paljon juoksevalle

Kengät paljon juoksevalle

Olitpa sitten aloittamassa juoksuharrastuksen, juokset 10 kilometrin lenkkejä tai olet täysin hurahtanut ultrajuoksuun, tarvitset kengät, jotka soveltuvat paljon juoksevalle. Nämä kengät ovat luotettavat kumppanit ja niiden käyttöikä on vaimennuksen osalta pidempi kuin esimerkiksi kevyissä juoksukengissä. Niissä on hyvä iskunvaimennus ja kiertojäykkyys ja ne suojaavat hyvin juoksun aiheuttamilta rasituksilta. Jalkojen anatomiasta ja juoksuaskeleesta riippuen valittavana on kaksi päämallia, neutraalit kengät tai kengät, joissa on pronaatiotuki. Vaikka pronaatio on käsitteenä monille tuntematon, suurin osa tarvitsee juuri tämäntyyppiset kengät. Vammojen ja hankaumien välttämiseksi on erittäin tärkeää kysyä neuvoa kenkien valintaan, jotta löydät juuri itsellesi sopivat kengät.

Kevyet juoksukengät / kilpajuoksukengät

Kevyet juoksukengät / kilpajuoksukengät

Jos olet kokenut juoksija ja juokset useita kertoja viikossa, suosittelemme, että käytät vuorotellen vähintään kahta kenkäparia hankaumien välttämiseksi. Kevyet juoksukengät ovat kevyet, joustavat ja mukautuvat kengät, jotka sopivat hyvin vauhtiharjoitteluun ja kilpailuihin. Kengät ovat melko pelkistetyt, ne tuntuvat jalassa erittäin miellyttäviltä juostessa ja toimivat erinomaisesti kakkoskenkinä. Ota kuitenkin huomioon, että niiden iskunvaimennus ja vakaus ovat usein riittämättömät tottumattomalle juoksijalle. Kysy lisätietoa kevyistä juoksukengistä oman Team Sportia -myymälän asiantuntevilta myyjiltä.

Maastojuoksukengät

Maastojuoksukengät

Jos juokset usein epätasaisella alustalla, mutkaisilla poluilla ja savisilla metsäteillä, maastojuoksukengät ovat kannattava sijoitus. Kengissä on lisävahvike kaikissa tärkeissä kohdissa, jotta ne kestävät maaston aiheuttamia rasituksia. Niissä on tyypillisesti karkeakuvioinen pohja, joka takaa parhaan mahdollisen pidon epätasaisella alustalla. Maastojuoksukenkien iskunvaimennus tuntuu hieman kovemmalta asfaltille tarkoitettuihin kenkiin verrattuna, sillä maastossa alusta on itsessään vaimentava. Joissakin kengissä on myös Gore-Tex-kalvo tai muu vettähylkivä kalvo, joka myös hengittää ja päästää kosteuden pois kengästä. Jalat kiittävät!

Juoksukengät lapsille

Juoksukengät lapsille

Lapset tekevät mielellään samoja asioita kuin aikuiset. Pian myös lapsesi haluaa lähteä ulos treenaamaan. Aikuisten tavoin myös lapsilla on tärkeää olla hyvin vaimentavat ja tukevat juoksukengät. Lasten juoksukengissä ei kuitenkaan ole yhtä vahvaa pronaatiotukea kuin vastaavissa aikuisten malleissa. Tämä johtuu siitä, että lasten kehon tulee saada kasvaa rauhassa ja askellusta ei haluta ohjata liian paljon tässä iässä. Muutoin kengät ovat rakenteeltaan ja kiertojäykkyydeltään samanlaiset kuin aikuisten kengät.

Juoksuvaatteet

Juoksuvaatteet

Urheiluvaatteet ja tekniset materiaalit ovat kehittyneet räjähdysmäisesti viime aikoina ja uusia, innovatiivisia tuotteita tulee markkinoille jatkuvasti. Hyvät vaatteet tekevät juoksemisesta helpompaa ja mukavampaa. Uusissa ja tyylikkäissä urheiluvaatteissa juoksulenkille lähteminen on myös hauskempaa. Vältä puuvillaisia vaatteita ja panosta teknisiin materiaaleihin, jotka hengittävät ja siirtävät kosteuden pois keholta. Näin kehosi pysyy raikkaampana ja jaksat paremmin. Muista myös, että et pue liikaa tai liian paksuja vaatteita. Vaatteita tulisi olla sen verran, että melkein palelet juoksulenkin ensimmäisten minuuttien ajan, ennen kuin keho alkaa tuottaa lämpöä.

Pohjalliset

Pohjalliset

Juoksukenkien peruspohjalliset ovat tavallisesti melko tasaiset, jotta ne sopivat sekä lattajalkaisille juoksijoille että niille, joilla on erittäin korkea jalkahovi. Jalkaterän muotoon sopivan pohjallisen vaihtamisella on siis varsin suuri vaikutus. Pohjallinen jakaa kuormituksen tasaisemmin koko jalkaterälle, mikä tekee juoksemisesta mukavampaa ja hellävaraisempaa sekä polville, lantiolle että selälle. Tervetuloa lähimpään myymälään, niin autamme sinua valitsemaan juuri omalle jalallesi sopivat pohjalliset.

Mitä pronaatio tarkoittaa?

Pronaatio on erittäin tärkeä käsite juoksussa ja se on myös syynä useisiin vammoihin. Oikealla kenkävalinnalla nämä ongelmat voidaan kuitenkin välttää. Useimmilla (noin 85 prosentilla) on pronaatiota, eli jalka taipuu hieman sisäänpäin askellettaessa. Mitä tämä sitten tarkoittaa? Jalkaterä osuu maahan kannan ulkosyrjä edellä, paino siirtyy viistosti jalkaterän yli ja ennen kuin jalka nousee maasta, jalkaterä on kääntynyt hieman alas- tai sisäänpäin. Pronaatio voi aiheuttaa helposti vammoja ja kipua, erityisesti polven sisäsivulle, mutta tähän on yksinkertainen ratkaisu. Kenkä, jossa on pronaatiotuki, antaa jalkaterälle lisätukea ja vastustaa voimaa, joka saa jalkaterän taipumaan sisäänpäin ja kuormittaa viistosti polvia ja muita niveliä. Mitä suurempaa pronaatio on, sitä tukevammat kengät tarvitset. Tervetuloa myymälään, niin autamme sopivien kenkien valinnassa.

Henkilöillä, joiden askellus rullaa suoraan jalkaterän yli, on neutraali juoksuaskel, kun taas supinaatio tarkoittaa, että juoksijan askel rullaa jalan ulkosyrjää pitkin. Tämän tyyppiset askellukset ovat harvinaisempia.

Pronaatio

Juoksukengän istuvuus

Älä osta liian pieniä kenkiä. Kengissä on hyvä olla 8-10 mm tilaa kärjessä. Juostessa jalkaterä nimittäin kasvaa noin 10 mm. Tämä johtuu osittain siitä, että jalkaterä turpoaa hieman verenkierron tehostuessa, ja osittain siitä, että jalkaholvi laskeutuu hieman kuormituksesta johtuen, jolloin jalkaterä pitenee. Autamme sinua löytämään juoksukengät, jotka istuvat hyvin nilkasta ja joissa on hyvin tilaa varpaille.

Jalkaholvin merkitys

Jalkaholvin korkeus vaihtelee paljon, ja se on tärkeä asia, joka tulee ottaa huomioon juoksukenkiä valittaessa. Jos jalkaholvi on matala, se lisää esimerkiksi ylipronaatioriskiä. Silloin tarvitset juoksukengät, joissa on pronaatiotuki. Jalkaholvin korkeudella on suuri merkitys myös pohjallisen valinnassa. Juoksukengän peruspohjallinen on nimittäin melko tasainen, jotta se sopii kaikentyyppisille jaloille. Jalkaholvin muotoa myötäilevä pohjallinen antaa lisätukea ja jakaa kuormituksen koko jalkaterälle. Tämän lisäksi juokseminen rasittaa vähemmän myös polvia, lantiota ja selkää.

Footbalancen avulla saat juuri omille jaloillesi sopivat erikoispohjalliset. Asiantuntijamme tutkivat jalkasi, valitsevat sinulle sopivan materiaalin ja muotoilevat pohjalliset jalkojesi mukaan.

Keho ja juoksukengät

Juoksu kuormittaa jalkateriä ja polvia keskimäärin 5-6 kertaa kehon painon verran jokaisella askeleella. Se on varsin paljon. Jos et ole juossut kovin paljon viime vuosina tai jos sinulla on ylipainoa, juoksukenkien valinnalla on erityisen suuri merkitys. Kenkien tulee olla tukevat ja hyvin vaimennetut. Muutoin juoksu aiheuttaa kipuja. Juoksukenkiin kannattaa siis panostaa.

Tekniset sukat ovat kullanarvoiset

Teknisestä materiaalista valmistetut juoksusukat voivat kuulostaa liioittelulta, mutta kun olet kerran kokeillut sellaisia, et halua käyttää juostessasi mitään muita sukkia. Sukat istuvat jalkaan hyvin, niissä on vahvikkeet rasitukselle alttiiksi joutuvissa kohdissa, strategisesti sijoitetut saumat sekä materiaali, joka hengittää ja pitää jalat raikkaina. Juoksusukat ovat tavallisia sukkia mukavammat jalassa ja vähentävät hankaumien riskiä. Ansaitset hyvät sukat.